29 Ayat Alkitab Yang Lahir Pada Tahun 1991

Baru-baru ini saya bertanya pada diri saya, apa lagi komitmen yang saya buat untuk menjadi lebih biasa dengan Alkitab. Alkitab adalah buku utama yang penting dalam hidup saya. Saya membacanya setiap hari untuk memberi makan kepada iman saya. Tapi, saya ada masalah, walaupun saya sudah membacanya setiap hari, saya merasa tidak ada keyakinan untuk melafazkan ayat hafalan yang saya sukai.

Padahal, huruf ABC atau Nombor 123, dapat saya hafal secara automatik, kenapa pula saya tidak lakukan hal yang sama dengan ayat alkitab. Pada tahun ini, saya berumur 29 tahun, saya sudah hidup 29 tahun di dunia ini, tapi masih lagi tiada ayat alkitab yang saya sangat yakin saya boleh melafazkannya. Jadi, saya pun membuat keputusan untuk memilih 29 ayat hafalan yang akan menjadi kegemaran dan renungan seumur hidup saya. 

Ayat Alkitab Yang Lahir Pada Tahun 1991

Pada sahabat-sahabat yang lahir pada tahun 1991, saya harapkan ayat alkitab yang saya senaraikan ini turut bermakna bagi anda. Tanpa membuang-buang waktu lagi, mari semak 29 ayat alkitab yang menjadi kegemaran saya untuk renungan seumur hidup saya bermula dari tahun 2020 ini.

1. Ulangan 4:6

Lakukanlah itu dengan setia, sebab itulah yang akan menjadi kebijaksanaanmu dan akal budimu di mata bangsa-bangsa yang pada waktu mendengar segala ketetapan ini akan berkata: Memang bangsa yang besar ini adalah umat yang bijaksana dan berakal budi. - Ulangan 4:6
Saya sangat berharap ibubapa saya mengajar ayat ini kepada saya ketika masih kecil. Sifat setia sangatlah penting sekiranya kita mahukan kehidupan yang berjaya dalam hidup. Ini kerana, saya sedar tentang kesan sekiranya kita kerap mengubah matlamat hidup kita. Dari ayat ini, Saya dapat melihat kesan sifat yang dapat menjadikan kita bijaksana, yang memperbaiki akal budi kita di mata masyarakat yang ada disekililing kita.

2. Yeremia 5:25

Kesalahanmu menghalangi semuanya ini, dan dosamu menghambat yang baik dari padamu. - Yeremia 5:25
Kesalahan memang akan menghalang kita untuk terus maju dari mendekati matlamat kita. Dalam kehidupan, saya sering melakukan kesalahan seperti bangun lewat, makan terlalu banyak dan suka membuang-buang waktu. Nah, kesannya ialah kita sentiasa kelelahan, tidak bersemangat untuk menghadapi cabaran dan akhirnya kegagalan demi kegagalan yang kita hadapi, memyebabkan kita putus asa. Yang lebih parah lagi ialah ketika kita melakukan dosa. Semua kebaikan datangnya dari pada Tuhan. Tuhan tidak dapat membantu atau menghulurkan kebaikan-Nya kepada kita sekiranya kita tetap memilih untuk berbuat dosa. Ayat ini mengingatkan saya untuk terus mencuba menghidupkan hidup yang betul dan benar.

3. Matius 6:33

Tetapi carilah dahulu Kerajaan Allah dan kebenaran-Nya, maka semuanya itu akan ditambahkan kepadamu. - Matius 6:33
Sekiranya kita mahukan kehidupan yang bahagia, carilah dahulu kerajaan Allah dan kebenaran-Nya. Maka semua kesenangan dan kebahagian akan datang kepada kita secara semula jadi. Ayat ini mengajar saya untuk terus belajar, untuk mengenali Tuhan yang menciptakan semua yang ada disekeliling kita. Kita boleh melihat karakter-Nya melalui alam semula jadi yang setia supaya kita manusia masih boleh hidup sehingga saat ini.

4. Yehezkiel 36:26

Kamu akan Kuberikan hati yang baru, dan roh yang baru di dalam batinmu dan Aku akan menjauhkan dari tubuhmu hati yang keras dan Kuberikan kepadamu hati yang taat. - Yehezkiel 36:26
Bayangkan, kalau saya berumur 4 tahun dan diajar menghafal ayat ini, pasti mustahilkan? Tapi, saya belum pandai bercakap pada masa ini, mungkin ibubapa yang patut bacakannya untuk saya setiap hari selama setahun. Maknanya, 365 hari sama dengan 365 kali ulangan. Baik untuk perkembangan otak rohani saya.

5. Amsal 21:3

Melakukan kebenaran dan keadilan lebih dikenan TUHAN dari pada korban. - Amsal 21:3
Pada umur ini, kalau saya diajar ayat ini, saya pasti akan pandai menegur ibubapa saya ketika mereka tidak melakukan apa yang mereka katakan kepada saya, atas dasar keadilan. Terasa lucu rasanya, kanak-kanak 4 tahun menegur orang dewasa. Mengenal perkataan kebenaran dan keadilan pada umur ini mungkin boleh melahirkan seorang peguam pada masa depan.

6. Mazmur 26:3

Sebab mataku tertuju pada kasih setia-Mu, dan aku hidup dalam kebenaran-Mu. - Mazmur 26:3
Setelah mengenal kebenaran dan keadilan. Sangat penting untuk terus setia hidup dengan memandang kepada Tuhan sebagai sumber kepada segala yang kita ada pada masa ini. 

7. Mazmur 86:11

Tunjukkanlah kepadaku jalan-Mu, ya TUHAN, supaya aku hidup menurut kebenaran-Mu; bulatkanlah hatiku untuk takut akan nama-Mu. - Mazmur 86:11
Pada umur 7 tahun, ayat ini dapat mengajar saya untuk rajin meminta petunjuk dan jalan daripada TUHAN. Supaya dengan melihat dan mengalami sendiri campur tangan Tuhan dalam saya, saya menjadi lebih percaya untuk hidup menurut kebenaran Tuhan dan dapat membulatkan hatiku untuk takut akan nama-Nya.

8. Ulangan 31:6

Kuatkan dan teguhkanlah hatimu, janganlah takut dan jangan gemetar karena mereka, sebab TUHAN, Allahmu, Dialah yang berjalan menyertai engkau; Ia tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau. - Ulangan 31:6
Kalau diikutkan pada masa ini, saya sudah darjah 2. Ayat ini mungkin akan memupuk diri saya untuk mengingatkan diri supaya selalu menguatkan dan meneguhkan hati, supaya tidak takut atau gemetar kepada cabaran-cabaran hidup, kerana adanya keyakinan TUHAN yang berjalan menyertai saya; yang tidak akan membiarkan atau meninggalkan saya ke manapun saya pergi.

9. Filipi 4:13

Segala perkara dapat kutanggung di dalam Dia yang memberi kekuatan kepadaku. - Filipi 4:13
Bila perkara semakin sukar, ini lagi satu ayat yang terus menyanggupkan kita untuk menanggung tugas yang kian bertambah seiring dengan pertambahan umur kita kerana kita yakin kepada Dia yang memberi kekuatan kepada kita.

10. Yeremia 29:11

Sebab Aku ini mengetahui rancangan-rancangan apa yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman TUHAN, yaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kepadamu hari depan yang penuh harapan. - Yeremia 29:11
Kita terus berusaha dan sabar menanggung semua rencana dan tanggungjawab yang diberikan, kerana kita mengetahui rancangan-rancangan apa yang Tuhan sediakan untuk kita, iaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan untuk tetap menderita. Janji ini dapat memberikan kepada hari depan yang penuh harapan.

11. Yosua 1:5

Seorang pun tidak akan dapat bertahan menghadapi engkau seumur hidupmu; seperti Aku menyertai Musa, demikianlah Aku akan menyertai engkau; Aku tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau. - Yosua 1:5
Bila kita merasa takut, ayat ini menjanjikan kita pelindung atau penjaga, Tuhan akan menjaga kita sehingga seorang pun tidak akan menganggu kita seumur hidup kita. Ingat saja seperti Tuhan menyertai Musa, macam itu jugalah Tuhan akan menyertai kita; Jika kita setia, Dia tidak akan membiarkan dan tidak akan meninggalkan kita.

12. Roma 8:28

Kita tahu sekarang, bahwa Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana Allah. - Roma 8:28
Ayat ini mengingatkan saya, kalau kita melakukan segala sesuatu yang sesuai dengan rencana Tuhan. Tuhan juga akan mendatangkan kebaikan kepada kita.  Dalam setiap perkara yang kita lakukan, tidak kiralah makan atau minum, kaya atau miskin, susah atau senang, Tuhan sentiasa mahukan kita meminta pertolongan dari-Nya, kerana dengan meminta pertolongan dari-Nya, nama-Nya akan dimuliakan.

13. Yesaya 43:2

Apabila engkau menyeberang melalui air, Aku akan menyertai engkau, atau melalui sungai-sungai, engkau tidak akan dihanyutkan; apabila engkau berjalan melalui api, engkau tidak akan dihanguskan, dan nyala api tidak akan membakar engkau. - Yesaya 43:2
Ayat ini pula, mengingatkan saya mengenai penjagaan Tuhan kepada kita semua. Kita sudah jatuh dalam dosa, dalam kata lain, kita sebenarnya sudah terdedah kepada berbagai-bagai bentuk bahaya, tapi syukur dengan adanya campur tangan dan penjagaan Tuhan, kita masih selamat. 

14. Yesaya 41:10

Janganlah takut, sebab Aku menyertai engkau, janganlah bimbang, sebab Aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong engkau; Aku akan memegang engkau dengan tangan kanan-Ku yang membawa kemenangan. - Yesaya 41:10
Apabila kita merasa takut, janganlah takut sebab Tuhan menyertai kita. Jika kita merasa bimbang, janganlah bimbang, sebab Tuhan Allah kita akan meneguhkan, bahkan akan menolong kita dan akan memegang kita dengan tangan kanan-Nya yang membawa kemenangan. Dalam pun juga keadaan, tetaplah bertenang, sebab Tuhan akan membantu kita untuk memenangi setiap pertandingan yang perlu dalam hidup kita.

15. Yesaya 40:29

Dia memberi kekuatan kepada yang lelah dan menambah semangat kepada yang tiada berdaya. - Yesaya 40:29
Jika kita merasa lemah, ingat ada terulis yang "Tuhan akan memberi kekuatan kepada yang lelah dan menambah semangat kepada yang tiada berdaya." Sentiasalah berharap dan berdoa kepada-Nya, Dialah sumber kemenangan kita.

16. 1 Korintus 10:13

Pencobaan-pencobaan yang kamu alami ialah pencobaan-pencobaan biasa, yang tidak melebihi kekuatan manusia. Sebab Allah setia dan karena itu Ia tidak akan membiarkan kamu dicobai melampaui kekuatanmu. Pada waktu kamu dicobai Ia akan memberikan kepadamu jalan ke luar, sehingga kamu dapat menanggungnya. - 1 Korintus 10:13
Tuhan memandang semua pencobaan-pencobaan yang kita alami ialah pencobaan-pencobaan biasa, yang tidak melebihi kekuatan kita. Tuhan yang telah menciptakan kita tahu bahawa pencubaan-pencobaan itu tidak akan melampaui kekuatan kita. Seperti pada waktu Musa, kita dicobai tapi Ia akan memberikan kepada kita jalan ke luar, sehingga kita dapat mengharungi pencobaan-pencobaan tersebut.

17. Amsal 17:22

Hati yang gembira adalah obat yang manjur, tetapi semangat yang patah mengeringkan tulang. - Amsal 17:22
Hati yang gembira adalah obat yang boleh membangkitkan semangat untuk melakukan sesuatu yang lebih baik, tetapi berhati-hatilah membuat keputusan ketika semangat kita patah sehingga menghancurkan apa yang telah kita usahakan ketika kita masih bersemangat. Carilah semangat kecil yang masih ada dalam diri, dan buatlah keputusan yang memajukan, dan bukannya keputusan yang memundurkan.

18. Amsal 19:21

Banyaklah rancangan di hati manusia, tetapi keputusan TUHANlah yang terlaksana. - Amsal 19:21
Jika anda belum mempunyai apa-apa rancangan untuk hidup anda, rancanglah sesuatu. Tapi ingat ada pepatah "kita merancang, Tuhan yang menentukan". Jika apa yang kita rancangkan sesuai dengan rancangan Tuhan, pastilah rancangan kita itu akan tercapai. 

19. Filipi 4:6-7

Janganlah hendaknya kamu kuatir tentang apa pun juga, tetapi nyatakanlah dalam segala hal keinginanmu kepada Allah dalam doa dan permohonan dengan ucapan syukur. - Filipi 4:6-7
Janganlah kita risau tentang apa pun juga, nyatakanlah semua keinginan kita kepada Tuhan dalam doa dan permohonan dengan ucapan syukur. Seperti yang tertulis dalam ayat ini.

20. Ayub 5:8

Tetapi aku, tentu aku akan mencari Allah, dan kepada Allah aku akan mengadukan perkaraku. - Ayub 5:8
Kita mempunyai Penasihat Ajaib, maka dengan itu, luahkanlah semua masalah kita kepada Tuhan, maka Dia akan membantu kita dengan menunjukkan jalan keluar kepada setiap masalah kita. 

21. Amsal 3:5-6

Percayalah kepada TUHAN dengan segenap hatimu, dan janganlah bersandar kepada pengertianmu sendiri. Akuilah Dia dalam segala lakumu, maka Ia akan meluruskan jalanmu. - Amsal 3:5-6
Setiap pencapaian dalam hidup kita adalah berkat daripada Tuhan. Memberikan kredit kepada-Nya adalah tanda bahawa kita percaya kepada-Nya. Bila kita seringkali melakukan perkara seperti ini, Tuhan akan sentiasa memberkati kita, sama seperti Yusuf yang sentiasa diberkati dimana sahaja di pergi.

22. Mazmur 33:17-18

Kuda adalah harapan sia-sia untuk mencapai kemenangan, yang sekalipun besar ketangkasannya tidak dapat memberi keluputan. Sesungguhnya, mata TUHAN tertuju kepada mereka yang takut akan Dia, kepada mereka yang berharap akan kasih setia-Nya. - Mazmur 33:17-18
Bergantunglah dengan setia kepada Tuhan, supaya apa yang ada pada kita pada masa ini akan ditambahkan-Nya berlipat ganda. Berusahalah untuk mendapatkan perkenaan di mata Tuhan, dengan setiap hari meluahkan keinginan dan masalah kita kepada-Nya.

23. Mazmur 62:6

Hanya pada Allah saja kiranya aku tenang, sebab dari pada-Nyalah harapanku. - Mazmur 62:6
Tuhan adalah penyelesaian kepada segala masalah kita. Kita hanya perlu berdoa meminta bersungguh-sungguh kepada-Nya, dan jika permintaan kita adalah bersesuaian dengan kehendak-Nya, maka kita akan mendapatnya pada masa depan.

24. Mazmur 147:11

TUHAN senang kepada orang-orang yang takut akan Dia, kepada orang-orang yang berharap akan kasih setia-Nya. - Mazmur 147:11
Jika kita dengan setia menghidupkan perintah-perintah Tuhan, Dia akan memberkati kita dengan setia kerana Ia senang untuk membantu orang-orang yang dapat hidup di bawah perintah-perintah-Nya yang membawa kepada kehidupan yang kekal.

25. Mazmur 37:5

Serahkanlah hidupmu kepada TUHAN dan percayalah kepada-Nya, dan Ia akan bertindak - Mazmur 37:5
Setiap kali merasa seram ketakutan, ayat ini membawa saya kembali kepada Tuhan. Saya akan bercakap pada diri saya bahawa saya mengakui dosa saya, saya memang seorang yang lemah, saya memberitahukan kepada alam yang saya hanya memberikan jiwa saya kepada Yesus. Akhirnya, ketakutan saya hilang. Saya percaya, Tuhan telah bertindak dan mengarahkan malaikat pelindung saya untuk menjaga saya dari kuasa-kuasa yang gelap.

26. 1 Petrus 5:7

Serahkanlah segala kekuatiranmu kepada-Nya, sebab Ia yang memelihara kamu. - 1 Petrus 5:7
Ada masanya kita sudah merancang, tetapi masih ada kerisauan yang terdetik di hati. Kerisauan itulah yang kita perlu berikan kepada Tuhan, biarkan Dia lakukan yang selebihnya. Orang menjadi risau kerana sesuatu yang berlaku diluar jangkaan, seperti ibubapa yang mengetahui kemampuan anaknya yang baru mula berjalan, demikian juga Tuhan, tahu dan sentiasa bersedia menyambut kita, ketika kita sudah berada diluar kemampuan kita.

27. Roma 5:3-5

Dan bukan hanya itu saja. Kita malah bermegah juga dalam kesengsaraan kita, karena kita tahu, bahwa kesengsaraan itu menimbulkan ketekunan, dan ketekunan menimbulkan tahan uji dan tahan uji menimbulkan pengharapan. Dan pengharapan tidak mengecewakan, karena kasih Allah telah dicurahkan di dalam hati kita oleh Roh Kudus yang telah dikaruniakan kepada kita. - Roma 5:3-5
Setiap kita pernah mengalami kesusahan yang menyebabkan kita merasai kesengsaraan. Jadikanlah kesengsaraan itu sebagai pembakar semangat  untuk terus tekun memperbaiki tabiat diri supaya tetap teguh sehingga kita dapat hidup lebih indah pada masa akan datang. Dunia menginginkan kita untuk fokus pada siapa kita masa ini, sehingga kita lupa akan masa depan yang cerah yang menanti kita. Apa harapan atau wawasan anda pada 20 tahun akan datang?

28. Yohanes 16:20

Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya kamu akan menangis dan meratap, tetapi dunia akan bergembira, kamu akan berdukacita, tetapi dukacitamu akan berubah menjadi sukacita. - Yohanes 16:20
Pernahkah kamu berasa sedih kerana terpaksa mengabaikan ajakan rakan-rakan untuk berhibur, dan kamu malah memilih untuk komited berhadapan dengan buku. Samalah situasinya ketika kamu memilih untuk hidup secara teratur berbanding hidup bebas tanpa pengawalan diri. Dukacita sepatutnya membawa manusia kembali kepada penciptanya. Ingat, Tuhan menciptakan dunia dengan indah sekali bagi orang yang setia, sehingga orang yang berdukacita pada akhirnya akan bersukacita.

29. Roma 12:15

Bersukacitalah dengan orang yang bersukacita, dan menangislah dengan orang yang menangis! - Roma 12:15
Pada umur 29 tahun ini, saya kini mengetahui bahawa setiap orang ada kesusahannya sendiri, dan memahami perasaan orang lain boleh membantu kita untuk tetap bersama membina hidup yang lebih baik tanpa ada dengki, cemburu, mementingkan diri dan sinis. Ayat ini mengajar saya untuk berempati dengan orang yang masih berusaha untuk memperbaiki hidup.

Kesimpulan

Tuliskan ayat-ayat ini pada kad kecil dan bacalah setiap hari sepanjang tahun ini. Dengan melakukan ini, anda akan secara sedar menambahkan ayat alkitab dalam otak anda, sekaligus melatih otak untuk mengingat sesuatu maklumat. Anda boleh juga mengantikan ayat ini dengan ayat hafalan pilihan anda sendiri.

Sumber gambar: Pete Linforth

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel