Inilah 5 Perkara Umum Yang Berlaku dalam 365 Hari

365 hari merupakan masa yang diberikan kepada kita untuk menjadi semakin baik. Ia adalah masa untuk kita melaksanakan rancangan yang telah dibuat. Tapi banyak yang berlaku disekililing kita hinggakan 5 perkara ini umumnya akan berlaku.

1. Rancangan Dilaksana dan Ditunda

Ada rancangan yang dapat dilaksanakan dan ada yang perlu ditunda kerana kita tidak dapat bekerja sendirian untuk pelaksanaan sesebuah perancangan hidup.

2. Rancangan Baik untuk Kita dan Orang Lain

Ada rancangan yang baik untuk kita, dan ada yang baik untuk orang lain. Dan jika kita terlalu fokus pada diri kita, mungkin kita akan mengabaikan orang lain. 

3. Mendapatkan Perhatian Lebih

Mengingat semula sifat semula jadi manusia yang sentiasa hauskan perhatian, saya fikir sangat sukar untuk membuang sifat itu. Tapi sebagai manusia yang diciptakan istimewa, kita perlu ada masa untuk memberi perhatian pada orang lain.

Baca juga: Memberitahu dan Menghidupkan Kelebihan

4. Meluangkan Masa Pada Keutamaan

365 hari cukup untuk kita bina diri kita dan hubungan kita dengan orang lain. Mungkin, kita bahagikan 50% untuk kita dan 50% untuk orang lain atau 60% untuk kita, 40% untuk orang lain. Bergantung pada kesesuaian diri kita. Dan jangan lupa, ada orang yang berjaya kerana memberikan 80% hari mereka untuk orang lain dan hanya 20% saja untuk diri mereka.

5. Memilih untuk memberi dan menerima

Umumnya bila kita memberi, ia adalah nilai yang dapat memberi manfaat pada orang lain, Dan bila kita menerima, umumnya ia bukan saja membebankan orang lain malah mengurangkan daya kreativiti kita. 

Kesimpulan

Dalam 365 hari kita mungkin fokus pada keseimbangan, atau hanya fokus pada diri kita, atau hanya pada orang lain, semuanya itu membentuk siapa kita pada hari ini. Oleh itu, tentukan fokus kita sekarang supaya kita dapat gunakan 365 hari kita secara efektif. 

We should celebrate love on all the 365 days. - Prosenjit Chatterjee

365 hari

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel